Andreas Hannes - Warping Soul
Ugo Dehaes - Simple Machines (fragment)
Laim McCall - Fr/agile
Sarah van Lamsweerde - Sightless Seeing #5: Black Box
Trevoga - 11 3 8 7
Ugo Dehaes - Simple Machines (fragment)
X
Torensluis
Meeting point: Singel 165
Sat + Sun:
Check tours for this show
In Simple Machines (fragment) toont Ugo Dehaes hoe hij in zijn kelder organisch ogende robots kweekt, grootbrengt en hoe hij ze tot dansers opleidt.
We leven in een wereld die gedomineerd wordt door economische principes die ons aanzetten om alles zo efficiënt en goedkoop mogelijk te maken. Als antwoord hierop ontsloeg Ugo al zijn dansers en onderzocht hoe hij zelf robots kan kweken en trainen. Ze worden geboren uit gekke cocons en kruipen dan over tafel als vreemde rupsen. Sommigen krijgen haar, anderen trippelen rond als kleine hondjes. Door middel van artificiële intelligentie laat hij ze zelf hun eigen dansvoorstelling bedenken. Dan valt ook Ugo’s job als choreograaf weg...
Simple Machines (fragment) is een poging om de mens helemaal overbodig te maken in het creatieproces. Welkom in de toekomst.
"In «Simple Machines» toont Ugo Dehaes in feite de ontwikkeling van de technologie en de dimensies die deze kan aannemen. Wat hij indirect met zijn parodie laat zien - al dan niet opzettelijk - zijn de gevaren die deze ontwikkeling met zich meebrengt: we reageren op gevoelens die er eigenlijk helemaal niet zijn, en bouwen relaties op met objecten die levenloos zijn."
Raphaela Portmann - Basler Zeitung
Credits
Choreografie: Ugo Dehaes
Scenografie & Compositie: Wannes Deneer
Dramaturgie: Marie Peeters Silicone
In samenwerking met: Rebecca Flores Constructie tafel Kristof Morel Productie Kwaad Bloed & Tuning People
Coproductie: C-TAKT In samenwerking met STORMOPKOMST Spreiding Vincent Company
Met de steun van: de Vlaamse overheid & VGC
Met dank aan: AI Experience Center VUB, Caroline Pauwels, De Factorij, Gertjan Biasino, Hans De Cank, Pol Eggermont & Roeland Luyten
Foto: Arne Lievens
In Simple Machines (fragment, Ugo Dehaes shows how he grows and raises organic-looking robots in his basement and how he trains them to become dancers.
We live in a world dominated by economic principles that push us to make everything as efficient and cheap as possible. In response, Ugo fired all his dancers and researched how to grow and train robots himself. They are born from crazy cocoons and then crawl across the table like strange caterpillars. Some get hair, others run around like little dogs. Using artificial intelligence, he lets them come up with their own dance performance. Then Ugo's job as a choreographer also falls away...
Simple Machines (fragment) is an attempt to make humans completely superfluous in the creation process. Welcome to the future. After the performance, the audience is invited to teach the robots new movements themselves in the Arena installation, the first part of the Forced Labor cycle, which travels as the backdrop for Simple Machines.
"In « Simple Machines », Ugo Dehaes shows, in fact, the development of technology and the dimensions it can take. What he indirectly shows with his parody - intentionally or not - are the dangers that this development entails: we react on feelings that are not really there at all, and build relationships with objects that are inanimate." Raphaela Portmann - Basler Zeitung
Credits
Choreography: Ugo Dehaes
Scenography & Composition: Wannes Deneer
Dramaturgy: Marie Peeters Silicone
In cooperation with: Rebecca Flores
Construction table: Kristof Morel
Production: Kwaad Bloed & Tuning People
Co production: C-TAKT
In cooperation with: STORMOPKOMST
Distribution: Vincent Company
With the support of: de Vlaamse overheid & VGC
Special thanks to: AI Experience Center VUB, Caroline Pauwels, De Factorij, Gertjan Biasino, Hans De Cank, Pol Eggermont & Roeland Luyten
Kwaad bloed is supported by VGC
Photo: Arne Lievens
Andreas Hannes - Warping Soul
Ugo Dehaes - Simple Machines (fragment)
Laim McCall - Fr/agile
Sarah van Lamsweerde - Sightless Seeing #5: Black Box
Trevoga - 11 3 8 7
Ugo Dehaes - Simple Machines (fragment)
X
Torensluis
Meeting point: Singel 165
Sat + Sun:
Check tours for this show
In Simple Machines (fragment) toont Ugo Dehaes hoe hij in zijn kelder organisch ogende robots kweekt, grootbrengt en hoe hij ze tot dansers opleidt.
We leven in een wereld die gedomineerd wordt door economische principes die ons aanzetten om alles zo efficiënt en goedkoop mogelijk te maken. Als antwoord hierop ontsloeg Ugo al zijn dansers en onderzocht hoe hij zelf robots kan kweken en trainen. Ze worden geboren uit gekke cocons en kruipen dan over tafel als vreemde rupsen. Sommigen krijgen haar, anderen trippelen rond als kleine hondjes. Door middel van artificiële intelligentie laat hij ze zelf hun eigen dansvoorstelling bedenken. Dan valt ook Ugo’s job als choreograaf weg...
Simple Machines (fragment) is een poging om de mens helemaal overbodig te maken in het creatieproces. Welkom in de toekomst.
"In «Simple Machines» toont Ugo Dehaes in feite de ontwikkeling van de technologie en de dimensies die deze kan aannemen. Wat hij indirect met zijn parodie laat zien - al dan niet opzettelijk - zijn de gevaren die deze ontwikkeling met zich meebrengt: we reageren op gevoelens die er eigenlijk helemaal niet zijn, en bouwen relaties op met objecten die levenloos zijn."
Raphaela Portmann - Basler Zeitung
Credits
Choreografie: Ugo Dehaes
Scenografie & Compositie: Wannes Deneer
Dramaturgie: Marie Peeters Silicone
In samenwerking met: Rebecca Flores Constructie tafel Kristof Morel Productie Kwaad Bloed & Tuning People
Coproductie: C-TAKT In samenwerking met STORMOPKOMST Spreiding Vincent Company
Met de steun van: de Vlaamse overheid & VGC
Met dank aan: AI Experience Center VUB, Caroline Pauwels, De Factorij, Gertjan Biasino, Hans De Cank, Pol Eggermont & Roeland Luyten
Foto: Arne Lievens
Do you adapt to social norms or do you find agency and resist? Arise is a reflection on the tention between these two fields. Choreographer Astrid Boons (BE, 1988) shows a personal perspective, where the social and societal expectations placed on women prescribe which ambitions are suitable.
We witness how three performers struggle in an environment where the pressure from outside is palpable. Afterwards, as they find themselves in an in-between world, we question what there is on the other side. Will there be release? Can their environment change in such a way so that it empowers them?
Getting known in the European dance scene for her emotionally demanding pieces, Boons’ creations offer a space to deeply experience the body as the site of boundaries and expansion between us and the world. She creates work with a distinctive female perspective foregrounding the subjective connectivity as a form of resistance, together with the continuous search for personal agency.
In 2021 Boons was nominated for the prestigious Prize of The Netherlands Dance Days for choreography. In the same year dancer Karolina Szymura was nominated for a ‘Swan for most impressive dance performance’ for her part in Arise.
Credits
Choreography: Astrid Boons
Performers: Reiko Ohta, Alice Gioria and Karolina Szymura/Astrid Boons
Music: Miguelángel Clerc Parada
Dramaturgical support: Eva Martinez
Light design: Bernie Van Velzen
Costume design: Min Li
Produced by: Korzo Theatre and De Châtel Sur Place
More about Astrid Boons
Astrid received the BNG Bank Dance Award 2017 and Piket Art Award 2017 for her duet Rhizoma (2016). Since 2017 Astrid is connected as a choreographer to Korzo Theatre in The Hague, The Netherlands. Her work has been produced by Korzo Theatre, Nederlands Dans Theater, Dance Theater Heidelberg, among others.